Нові технології змінюють всі сфери бізнесу. Щоб йти в ногу з часом, компанії розвивають свою IT-інфраструктуру, оптимізують бізнес-процеси і висувають нові вимоги до своїх співробітників. Телеком-оператор GigaTrans тримає руку на пульсі інновацій і запускає новий спецпроект - «Техносторона бізнесу». Раз на місяць ми будемо публікувати реальні бізнес-історії наших клієнтів, які розвивають свої компанії за допомогою технологій.

Перший герой спецпроекту - Дмитро Беспалов, IT-директор транспортної компанії SAT, яка працює на ринку вже 16 років. Експерт розповів, що допомагає 100 відділенням компанії функціонувати злагоджено, які технологічні виклики довелося подолати в процесі розвитку, кого можуть замінити роботи, а також яким буде ринок логістики в майбутньому.

Про зміни на ринку логістики

- Дмитро, які тренди характеризують сучасний ринок логістики та перевезень?

- Головний тренд - сегментація ринку. Сфера чітко розділилася за напрямками. Кожна компанія обрала свою нішу і зайняла її або суміжні напрямки: b2c, електронна комерція, некомерційні перевезення і т.д. Наприклад, ми завжди розвивалися в сегменті b2b, де домоглися лідерських позицій: виконуємо перевезення форматних і неформатних вантажів для бізнесу. Причепи, мотоцикли, човни, мотори, шини гігантського самоскида, кожна з яких величиною приблизно з кабінет, або інший нестандартний вантаж - іншими словами, ми можемо доставити все, що не можуть інші оператори і не заборонено законом. Щоб пропонувати хороший сервіс, необхідно сфокусуватися на одному напрямку і перейти до стандартизації бізнес-процесів, щоб все працювало, як годинник.


Світ стає мобільним, і клієнти чекають відповідного підходу. Тому компанії повинні бути готові впроваджувати зміни і проявляти гнучкість у відносинах зі своїми замовниками. Наприклад, пропонувати різні види оплати, можливість отримати сервіс не тільки в межах відділень, а в будь-якому зручному місці призначення - хоч «в полі», хоч на території клієнта.


Коли мова заходить про покриття території, інші компанії оперують кількістю міст або відділень, а ми говоримо - про всю Україну. Але варто враховувати, що від складності логістичних процесів, маршруту та інших факторів безпосередньо залежить підсумкова вартість послуг. Крім того, ми не встановлюємо обмежень в наших відділеннях: незалежно від ваги і габаритів, для клієнта опрацюють і доставлять будь-який вантаж.

Ще одна ключова характеристика ринку - це, звичайно, автоматизація бізнес-процесів. Сучасні технології відкривають перед бізнесом нові можливості. Наприклад, це збільшення контролю і оптимізація роботи.

Про технологічний прогрес компанії

- Як за 16 років ваша компанія змінилася з точки зору технологій?

- За ці роки ми пройшли три глобальні етапи.

Перший - активний розвиток і перехід від ручного режиму роботи до автоматизації. У 2007 році стало однозначно зрозуміло, що потрібно «ставити» на технології. Тому протягом двох років в рамках великого інвестиційного проекту розвитку компанії ми створювали власну IT-інфраструктуру: встановлювали серверне обладнання, облаштовували центри обробки даних, впроваджували передові технології, які забезпечували б відмовостійкий сервіс. Завдяки всьому цьому автоматизація прийшла в кожен бізнес-процес. Наприклад, ми впровадили облік потоку вантажу (т.зв. систему WMS - Warehouse Management System), встановили Wi-Fi на складі, кожен наш транспортувальник і вантажник почав працювати зі сканером, щоб виконувати рутинні операції максимально ефективно.

Другий етап - повна автоматизація всіх сервісів. На відміну від конкурентів, ми не будували розподілені центри обробки даних, а організовували свою систему централізовано. Це скоротило нам шлях в майбутнє, адже такий підхід дозволив миттєво, онлайн надавати деякі сервіси. Сьогодні це вже норма, а в 2010 році багато компаній ще працювали офлайн. Раніше обмін даними відбувався вночі, а зараз - в ту ж секунду, за одними стандартами і правилами, в єдиному місці.



Третій етап - перехід в «хмару» три роки тому. Наша транспортна компанія займається перевезеннями, і це наш профіль, тому ми прийняли рішення відмовитися від невластивої нам діяльності, такої як розвиток дата-центрів. Це вимагало від нас багато трудових ресурсів і капіталовкладень. Добре, що український IT-ринок почав розвиватися в напрямку хмарних рішень, що дозволило нам знайти партнерів в цій сфері.

Про вибір підряників та їх послуги

- Як ви дізналися про телеком-оператора GigaTrans, дата-центр GigaCenter і хмарного оператора GigaCloud? Чому зупинили свій вибір саме на цій групі компаній?

- Ми співпрацюємо з 2012 року. Я дізнався про GigaTrans завдяки менеджеру, яка прийшла до мене на зустріч. Ми провели переговори, підписали контракт, і компанія взяла в роботу наш кейс. Тоді нашим пріоритетом була організація каналів передачі даних. Один з проектів передбачав покриття з дублюванням каналів у всіх регіонах. Ми віддали перевагу класичній архітектурі побудови «оптики» під наші відділення (на той момент у нас їх було 50).

За якістю SLA, виконання і стабільності роботи сервіс цієї компанії - один з кращих. На той момент тільки там нам змогли запропонувати IT-рішення і гнучкість взаємин, які дозволяли виконати нашу задачу.

- Які сервіси та продукти ви використовуєте зараз?

- Ми користуємося послугою колокейшн - передали наше обладнання в GigaCenter. Також орендуємо канали передачі даних і використовуємо інфраструктуру GigaTrans для телеком-сервісів. І, звичайно, співпрацюємо з GigaCloud в сфері хмарних рішень: нам запропонували модель, яка вигідніше, ніж утримання своєї системи. Саме цей напрямок зараз надзвичайно важливий.


- Що це дає вашому бізнесу? Які завдання вирішує?

- По-перше, забезпечує фундамент централізації всіх сервісів: всі канали передачі даних гарантують безперебійну онлайн-роботу будь-якого нашого підрозділу. По-друге, ми вирішуємо всі завдання з побудови, змісту і забезпечення IT-інфраструктури. Завдяки технологіям, які пропонують наші підрядники, збільшити потужності можна за секунди. Відмовостійкість теж вийшла на новий рівень.


Про вплив технологій, майбутнє і роботах 

- Зараз багато говорять про роботизацію. Як ви вважаєте, яких фахівців у вашій сфері можуть замінити роботи?

- Компанії, які спеціалізуються на форматних вантажах, посилках-конвертах, можуть роботизувати багато процесів. Поставити їх на конвеєр в прямому сенсі слова.
З неформатними вантажами роботи поки що працювати не можуть, але ми мріємо, що колись це станеться. На сьогоднішній день будь-яку нестандартну роботу в тій чи іншій мірі повинні виконувати люди. У нашій компанії ми використовуємо ручну працю, але з активним залученням технологій, наприклад, нових підйомників, навантажувачів та іншої техніки.

- Як змінюються професії і робота співробітників компанії під впливом технологій? Які нові знання, навички, компетенції затребувані?

- Однозначно змінилася роль логістів - вони менше беруть участь в прийнятті рішень. Все це виконується автоматично: система обробляє замовлення, прораховує оптимальний маршрут, веде контроль і т.д. Логіст же керує нею і при необхідності усвідомлено вносить поправки. Більшість професій, не тільки в нашій сфері, вимагають розуміння нових технологій, вміння швидко вчитися і адаптуватися. Без цього неможливо працювати в жодній сучасній компанії. Але, на жаль, іноді фундаментальні знання відходять на другий план, хоча вони не менш важливі.



- Які сучасні технології - гаджети або додатки використовують ваші фахівці?

- Наприклад, доставка. Раніше водій оформляв всі документи вручну, а зараз йому достатньо зробити пару кліків на спеціальному пристрої, щоб видати будь-який вантаж в будь-якій точці України. Також завдяки технологіям наші фахівці можуть відслідковувати всі машини в режимі онлайн на мапі: контролювати, прогнозувати, передбачати можливе запізнення і т.д.
Всю нашу роботу - в офісі, на складі або в операторській - ми побудували так, щоб кожному співробітнику було максимально комфортно виконувати свої обов'язки. Наприклад, людина не повинна далеко тягнутися за документом - все повинно бути під рукою. Чи не повинен переписувати код, а сканувати його. Ми постійно ставимо під сумнів і переглядаємо всі наші процеси. Шукаємо, що ще можна оптимізувати - де потрібно впровадити нові технології, а де досить просто щось видозмінити. Не завжди правильно гнатися за технологічними нововведеннями: багато «вибухових» рішень не дадуть економічного ефекту, хоча можуть бути видовищними.

- Багато світових компаній тестують безпілотні автомобілі, дрони і інші технології майбутнього. На вашу думку, як скоро в Україні може з'явитися що-небудь подібне?

- Для початку у нас повинні з'явитися гарні дороги і сприятливий інвестиційний клімат, який дозволить кожній компанії вибудувати бізнес-модель так, щоб привезти і впровадити новітні технології. Наприклад, електромобілі, самоврядні автомобілі або квадрокоптери.
Наша компанія давно навчилася працювати незалежно від держави. Ми не чекаємо, що завтра хтось відремонтує дороги, знизить ціни на бензин або податки. Ми вибудовуємо свою роботу і оптимізуємо її, розуміючи, що можемо розраховувати тільки на себе.

Про клієнтів та технологічні сервіси

- Які технологічні сервіси ви пропонуєте клієнтам?

- Наприклад, віддалене робоче місце, яким наші клієнти користуються з 2011 року. Але це не звичайний «кабінет», в якому може працювати і непідготовлений користувач. Наш продукт орієнтований на представників бізнесу - тих, хто розуміє, що таке логістика. Наприклад, компанії, які перевозять вантажі регулярно і партіями, адже це більш складний процес. Тому і сам сервіс - не простий у використанні. Його не можна побачити на сайті: спочатку на переговорах з клієнтом ми повинні зрозуміти, наскільки він готовий використовувати цей продукт.
Також ми одними з перших в нашій ніші відкрили повноцінний колл-центр з безкоштовною телефонною лінією.





Для нас важлива омніканальність (об'єднання всіх каналів комунікації з єдиною історією звернень та покупок - прим. ред.). Ми готові були запустити мобільний додаток вже в 2014 році. Але в силу сформованих тоді обставин прийняли рішення не тиражувати ідею. Зараз ми повернулися до неї, і скоро перезапустимо програму для клієнтів. У нас специфічна галузь, де замовник завжди вимагає більше: інформації, знань, механізмів управління своїми вантажами.

- Як змінюється попит і вимоги клієнтів з розвитком технологій?

- Вони вимагають якості, прозорості взаємовідносин і індивідуального підходу. Поки багато хто прагне навчити клієнтів, щоб вони робили так, як вигідно компанії, у нас все навпаки - намагаємося зробити все, щоб розширювати свої можливості. Потрібно нестандартно упакувати вантаж? Добре, ми зробимо це для одного клієнта, але потім масштабується рішення, щоб послугою могли скористатися інші компанії. Наприклад, один замовник захотів відправляти разом з вантажем важливу інформацію - ми виконали прохання, а потім запропонували всім клієнтам сервіс «Інфо». Тепер у них є можливість роздруковувати і передавати повідомлення для тих, хто приймає вантаж.



- Які міжнародні практики у вашій сфері вас надихають?

- Ми унікальні в своєму сегменті. Поясню, чому. Наприклад, в такому ж бізнесі в Європі і США вантажі перевозять інакше. Там це тривалий процес, інша вартість послуг, клієнт планує відправку і оформляє замовлення заздалегідь. Зарубіжні транспортні компанії довго до цього йшли і сьогодні використовують формати LTL (less than truckload - вантаж клієнта менше повного об'єму транспортного засобу) і FTL (full truck load - повне завантаження). У нашій країні все вирішується більш оперативно, а за кордоном ніхто не прийде і не скаже: «Перевезіть мені цей мотоцикл», - спочатку складуть контракт, все спланують, визначать цінність. Перевезення не можуть бути спонтанними, передбачено більше бюрократії.
Якщо порівнювати сферу b2c, то відрізняється культура доставки. Наприклад, у Великій Британії вважається нормою відпроситися з роботи, тому що посилка прийде в робочий час. У США часто доставляють вантаж під двері. А, наприклад, в Німеччині всюди розташовані почтомати для отримання форматних вантажів.


Про завдання IT-директора, спокійний сон та новій інфраструктурі

- Як змінюється наповнення вашої роботи як ІТ-директора з розвитком технологій?

- Завдання - видозмінюються. Раніше левова частка мого робочого часу йшла на контроль, побудову, прогнозування - вічний цикл управління ІТ-активами, підтримку дата-центру, енергозабезпечення та десятки інших спеціалізованих питань. Наприклад, як спрацьовує сигналізація або як влаштовані системи зберігання даних.



Це інший рівень менеджменту: менше операційних завдань, більше стратегічних. Завдяки технологізації і переходу на хмарні сервіси компанія вивільняє величезний ресурс. Раніше ми мали і вночі реагувати, якщо траплялися інциденти. Зараз такого не відбувається. Ми більше п'яти років спимо спокійно завдяки тому, що перебудував ІТ-інфраструктуру.


Текст: Катя Маєвська
Фото:  Тетяна Скуфинська




Написати нам

Від 2 до 500 симв.