Складно уявити сучасне суспільство без розвиненої сфери телеком-послуг: інтернет, телефонія, повсякденні фінансові операції, захист даних, сервіси для бізнесу і розваг. Телекомунікації не тільки змінюються під впливом технологій і глобальних тенденцій, але і сама сфера часто породжує нові явища. Ми склали перелік ключових трендів, які змінюють телеком, а допоміг нам в цьому - комерційний директор телеком-оператора GigaTrans, дата-центру GigaCenter і хмарного оператора GigaCloud Антон Хвастунов.

1. Використання Big Data

Експерти прогнозують, що до 2020 року в світі накопичиться 40-44 зеттабайт інформації. На щастя, алгоритми обробки Big Data («великих даних») дозволяють працювати з таким об'ємом даних.

Big Data змінює бізнес і життя в глобальному масштабі. Так, можливості даних намагається використовувати сегмент Enterprise і SMB. Для телеком-компаній - це постійний виклик: необхідність підвищеного захисту інформації від несанкціонованого використання, оновлення технічної бази, створення комплексу інструментів для роботи з даними і зміна парадигми маркетингу (фокус - на турботі про клієнтів і зміцнення відносин замість нарощування бази імен). Крім того, сфера все більше потребує фахівців по роботі з даними - дата-сайентіст, щоб телеком-компанії могли ефективно застосовувати Big Data, розвивати додаткові послуги для бізнесу та оптимізувати доходи. Наприклад, розміщення зовнішньої реклами того чи іншого бренду може грунтуватися на географії клієнта, а розробка асортименту додаткових продуктів - на аналізі його поведінки. Обробляючи «великі дані» телеком може допомагати і муніціпалітетним організаціям - приводити їх рішення у відповідність до реальних потреб міських жителів.


- Раніше «великі дані» про користувачів не мали такого значення для представників компаній. По-перше, до недавнього часу працювали інші моделі ведення бізнесу (наприклад, масові, деперсоналізовані розсилки). По-друге, компанії не були здатні обробляти такі масиви інформації - це стало можливим тільки завдяки розвитку технологій.

Сьогодні аналітики ретельно вивчають поведінку споживачів, щоб знати все про їхні інтереси, смаки, наміри і т.д. Телеком-компанії теж дуже активно використовують «великі дані». Це допомагає не тільки краще продавати свій продукт, але і якісно змінювати сервіс. Коли бізнес знає, що потрібно клієнту, в їх відносинах зникає нав'язливість, збільшується користь і зміцнюється довіра. У нашій компанії це проявляється в різних аспектах: апсейл, цікаві спільні проекти з тими, хто є в нашій базі даних і т.д. Ми шукаємо рішення, які допоможуть нашій компанії вивести використання «великих даних» на новий рівень.

Працюючи з Big Data, багато хто шукає алгоритми, які дозволять правильно застосовувати дані, а значить - спростити і прискорити процес прийняття рішень, ефективніше впливати на вибір цільової аудиторії, збільшити масштаби впливу. Для багатьох компаній робота з Big Data поки що обмежується лише процесом збору даних, а аналіз і інтеграція - питання найближчого, але поки ще майбутнього.


2. Оптимізація та «хмарні» технології

Якщо раніше великі компанії будували власні дата-центри для зберігання даних, то зараз все більше використовують послуги аутсорс-підрядників. Наприклад, розміщують своє устаткування в комерційних дата-центрах як GigaCenter, а також користуються послугами «хмарних» провайдерів як GigaCloud. Цей тренд спостерігається як в Україні, так і в цілому світі.

«Хмарні» рішення допомагають вирішити питання оптимізації бюджетів, купівлі дорогого обладнання та найму технічних фахівців, відкривають можливості для стратегічного розвитку. «Хмари» - ті технології, які природним чином стимулюють ріст і розвиток компаній, спрощують процес ведення бізнесу для підприємств будь-якої сфери. Що цікаво, завдання клієнтів стають каталізатором для розвитку цих технологій, якщо телеком-компанії вміють прислухатися і виявляти справжні потреби замовників.


- Ще п'ять років тому в Україні майже не користувалися «хмарними» технологіями. Але зараз представники бізнесу всіх напрямів змінюють свою думку щодо роботи з «хмарою». Клієнтів у нас приваблює очевидна матеріальна вигода, адже не потрібно виділяти бюджети на покупку і обслуговування дорогого устаткування, придбання програмних рішень, заробітну плату кваліфікованих IT-співробітників. Розширення власних ресурсів за рахунок «хмарного» сервісу - це оптимальна можливість для бізнесу.

Звертаючись до cloud-технологій, клієнт платить розумну щомісячну абонплату і отримує всі вигоди. Це дає можливість перерозподілити фінансові кошти і приділити увагу пріоритетним питанням.

3. Позитивні зміни бізнес-клімату
За словами нашого експерта, незважаючи на непросту економічну ситуацію, позитивні зміни в цьому напрямку є: «Держава робить, нехай невеликі, але все ж реальні кроки стосовно підтримки бізнесу. На жаль, через негативні події в суспільстві часто не помічають і позитивних зрушень». Компанії, які надають телекомунікаційні послуги, можуть служити лакмусовим папірцем цих зрушень, таких як діджіталізація користувацького досвіду, банківської та медичної сфери, розвиток громадського сектора, автоматизація роботи з клієнтськими базами.


- Наша галузь - артерії бізнесу, і ми це відчуваємо. Важко назвати галузь, де не було б IT-складової. Розвиток телекомунікаційних технологій, обладнання та програмного забезпечення призводить до незворотної трансформації кожної сфери.
Якщо говорити про самі телеком-компанії, то сьогодні революційних змін не спостерігається, але компанії з інших сфер стають активнішими, тому що зростає попит на наші послуги. Складно давати прогнози щодо бізнес-клімату в Україні, але розвиток однозначно є.
4. Посилення безпеки
Від серйозних хакерських атак періодично страждає весь світ. Під «прицілом» у кіберзлочинців - великі корпорації, державні установи, банківські структури. «Найчастіше атакам піддаються ресурси, які «дивляться в світ», або незахищене програмне забезпечення, - розповідає Антон Хвастунов. - Варто зазначити, що хакерські атаки перестали бути поодинокими випадками, які виникають лише час від часу. Вони перетворилися в реальну світову загрозу і, більш того, стали прибутковим бізнесом. Наприклад, деякі компанії користуються послугами кіберзлочинців в нечесній конкурентній боротьбі, «замовляючи» своїх суперників по ринку.

На жаль, наша країна - теж постраждала від дій зловмисників. Приклад цього - гучна історія з вірусом PetyA, який паралізував роботу багатьох українських компаній. Але дія породжує протидію - після всього, що сталося, представники вітчизняного бізнесу почали всерйоз замислюватися про посилення своєї інформаційної безпеки. Відповідно - це підвищує вимоги до послуг телеком-операторів: на їх плечі лягають завдання щодо впровадження багаторівневих систем захисту даних, зниження наслідків можливих кібератак, а також професійного розвитку фахівців, які можуть створювати рішення в сфері кібербезпеки. «Наша група компаній - не виняток. Час будувати сильну експертизу в напрямку кіберзахисту », - коментує Антон Хвастунов.




- Підвищена увага до кіберзахисту сформувалася в українського бізнесу відносно недавно. На жаль, вірус PetyA продемонстрував нездатність більшості наших підприємств, як приватних, так і державних, убезпечити себе від шкідливого коду. IT-фахівці виявилися не готові наполягати й досягати того, щоб в їхніх компаніях впроваджувалися рішення в сфері інформаційної безпеки. Топ-менеджмент, в свою чергу, не вважав захист пріоритетом і вкладав кошти в інші напрямки. Таке часто трапляється в українському бізнес-просторі - технічно бізнес готовий реалізувати те чи інше рішення, але поки не виникає пряма загроза, ніхто не займається організацією і налаштуванням процесів.

Після випадку з вірусом захист даних став однією з найбільш цікавих та актуальних тем, причому не тільки для представників IT, а й широкої громадськості. Більше ні в кого не виникає сумнівів, що IT-інфраструктура - «скелет» будь-якого сучасного бізнесу. Завдяки увазі до загрози кібератак ринок наповнився величезною кількістю пропозицій щодо захисту - правда, іноді сумнівної якості. Але все ж це краще, ніж безтурботне ставлення до питання інформаційної безпеки, яке це було раніше. До того ж, ринок технологій - дуже динамічний і конкурентний, тому з часом відбудеться «природний відбір» - продукти-лідери вийдуть в топ, а аутсайдери будуть змушені змінюватися або зникнути.

5. Боротьба ТБ та інтернету
Що відбувається з ринком зараз: інтернет-користувачі щодня проглядають 5 млрд роликів в YouTube, причому в більшості випадків з мобільних пристроїв, 6 з 10 людей переходять на онлайн-платформи для перегляду телепередач, а число міжнародних передплатників стрімінгового сервісу Netflix складе 83,6 млн людей до кінця року. Причому в США Netflix вже обходить за популярністю YouTube і кабельне телебачення.

Для телеком-сфери інтеграція ТБ і інтернету означає посилення роботи над покриттям, стабільністю каналів зв'язку і швидкістю передачі сигналу, а також використання останніх протоколів потокового мовлення.


- Телебачення знайде своє місце в цифровому світі. Адже вже зараз, наприклад, можна дивитися ТБ-передачі в онлайн-режимі без втрати якості. Телевізійний контент адаптується під формат YouTube або іншого відеосервісу.

Фокус уваги в сфері створення відеоконтенту - на онлайн-напрямку. Споживачі отримують величезний вибір можливостей. З ТБ-контентом можна взаємодіяти так само легко, як і з будь-яким іншим в інтернеті: дивитися в зручному місці і в зручний час, зберігати, редагувати і т.д. Це збільшить навантаження на канали зв'язку, а значить, компанії-провайдери та їх партнери будуть ще гостріше відчувати необхідність розвивати свої послуги і сервіс, щоб залишитися на ринку. Швидкість і якість передачі даних онлайн - актуальні виклики для провайдерів вже зараз.

Продовження інтерв'ю можна прочитати за посиланням.


Автор: Антон Хвастунов

Текст: Олена Колесник, Богдан Федун


Написати нам

Від 2 до 500 симв.