Інтернет кінця XX століття, середини нульових та сучасності — абсолютно різний за своєю швидкістю та охопленням. Чим довше інтернет існує, тим доступнішим він стає. Ті, хто пам'ятає мережу 2000-х років, пам'ятають низьку швидкість, звук стародавнього модема, жахливий дизайн сайтів та складний доступ до багатьох видів інформації. Сьогодні ж інтернет — це додатки, соцмережі, відеоігри, ЗМІ та можливість знайти відповідь на майже будь-яке запитання. А також він — невід'ємна частина життя 4 мільярдів людей на Землі.
І в майбутньому, разом з технологіями та можливостями мережі, кількість користувачів лише зростатиме. Вже через один-два десятки років залучення до віртуального життя не залежатиме від віку, а рівень розвитку та кількості інформації збільшиться в десятки, якщо не в сотні разів. Розберемося детальніше, як розвивався інтернет, що з ним відбувається нині, які у нього варіанти розвитку і чому знати це — важливо і для кожного користувача, і для бізнесу.
Web1 і Web2 — що це таке
Сьогодні ривки до нових щаблів еволюції інтернету відбуваються практично щодня. Але їх не було б без перших його кроків — Web1 і Web2. Тепер на підході третій етап — Web3. Але все по черзі.
В епоху Web1 керувати інструментами інтернету могли лише розробники. Саме вони створювали сайти та розповсюджували текстовий та графічний контент, наскільки це дозволяли робити технології 1991-2004 років. Саме цей період заведено вважати часом початку розвитку інтернету попри те, що роком винаходу інтернету є 1969-й.
Мода на HTML тоді ще не прийшла, сайти були не інтерактивними, доступних та великих баз даних у відкритому доступі не було. Web1 можна було читати, але бути повноцінним учасником такого інтернету — ні. Все змінилося з появою Web2, значно більше схожого на інтернет у його нинішньому вигляді.
Web2 — інтерактивний та соціальний інтернет, де кожен може створювати контент у різних форматах. Тепер уже – з десктопного браузера, смартфона чи планшета. Дописи у соцмережах, конструктори сайтів, відео, прості адмінки – все це дозволяє відчути себе повноцінним учасником процесу. Web2 — не лише простий і зрозумілий у використанні, але й "приваблює" своєю легкістю створювати ще більше контенту та ділитися ним. З його допомогою можна заробити, стати відомим або просто висловитися. І хоча інтернет зараз дуже розвинений, це має й свої недоліки, які потрібно виправляти.
Компанії епохи Web2 — це Google, Facebook, Twitter, Intagram та багато інших. Дуже часто вони опиняються у центрі скандалів через експлуатацію, продаж або виток даних. Довіра до деяких із них вже на критично низькому рівні. Тому Facebook, наприклад, спробував відвернути увагу, анонсувавши свій метавсесвіт — віртуальний простір, що працює на технологіях віртуальної реальності, де люди спілкуються один з одним через свої аватари. У ній соцмережа збереже свій вектор, адже компанії зможуть далі експлуатувати інформацію користувача і примножувати свої багатства. Ця ідея не унікальна, проте відвертає увагу від більш важливого, ніж розваги, компонента майбутнього інтернету — безпеки.
Дані відкривають величезне вікно можливостей завдяки якіснішій персоналізації реклами. Експерти з кібербезпеки говорять про необхідність надійного захисту даних та їх мінімальну передачу в інтернет. Адже дані можуть використовувати зовсім чорними методами: красти банківські картки, номери телефонів, адреси. Але, на жаль, цієї поради не завжди дотримуються і не завжди можливо їй слідувати. Розв'язати цю проблему дозволяє нова технологія – Web 3.0.
Що таке Web3 і до того тут блокчейн
Головна відмінність Інтернету Web3 від Web2 полягає у комплексі механізмів, спрямованих на захист даних. Web3 — це верифікованість, самоврядність і надійність. Він забирає контроль за інтернетом у нечисленних власників сайтів-гігантів, які монетизують дані користувачів. У ньому теж є свій метавсесвіт, але безпечний і рівний — без одноосібного власника-мільярдера.
У Web 3.0 сайти та програми більше не працюють на одному сервері, а дані — не зберігаються в єдиній базі, яку можна зламати. У цьому Всесвіті альтернативою стає блокчейн.
Блокчейн — це децентралізована база даних, яка одночасно зберігається на багатьох комп'ютерах, з'єднаних один з одним всесвітньою мережею. Іншими словами, це сучасний надійний метод шифрування даних. Простішою альтернативою блокчейну стають децентралізовані мережі з безлічі серверів. Третім варіантом є комбінація цих двох технологій.
Таким чином, новим трендом сучасного інтернету стало "змагання" IT-компаній у найкращому наданні Web3 для бізнесу.
Адже його клієнти постійно відчувають крадіжку даних на собі. І втрачають довіру не до інтернету, а саме до тих, хто надає послуги.
У світі Web 3.0 послуги хостингу, зберігання даних, які раніше надавали лише хмарні провайдери, надаються все ширше, актуалізуються та стають справді необхідними. Тут немає місця неефективності, адже будь-яка помилка може призвести не просто до втрати величезних сум, а довіри та репутації, які коштують набагато дорожче.
Що "інтернет майбутнього" означає для користувачів
Web 3.0 — це кінець епохи онлайн-платежів електронними картками, які містять унікальні номери та конфіденційні дані власника. У "новому інтернеті" платять токенами, а не через платіжні системи.
Токени — це запис у регістрі, розподілений ланцюжком блокчейна. Іншими словами — криптогаманець. Він дозволяє платити за товари та переказувати гроші анонімно та безпечно. Заповнювати безліч даних не потрібно, залишати особисту інформацію на різних сайтах — також. Достатньо один раз завантажити або встановити гаманець, після чого ним можна легко користуватися.
У Web3 зовсім інакше працює ідентифікація. Зараз для входу в додатки або сайти часто потрібно вводити email, пароль і номер телефону, що саме по собі — особиста інформація. В "інтернеті майбутнього" користувач ідентифікується за допомогою свого гаманця, адреси якого, за бажанням, залишаються цілком анонімними.
У світі Web3 люди все рідше стикатимуться з нав'язливою рекламою, листами від шахраїв, зломами та іншими наслідками крадіжки та неетичною експлуатацією своїх даних. І по своїй реалізації, ефективності та важливості ідеї він поки що перемагає метавсесвіт компаній-гігантів.