На ринку телекому компанія GigaTrans успішно працює вже 12 років. Більше 800 км власної інфраструктури, технічна база згідно з вимогами сертифікацій ISO 27001 та КСЗІ, техмайданчики в Варшаві в дата-центрі LIM. Зовнішні аплінки і IР-ємності операторів Західної Європи і Північної Америки гарантують високий рівень сервісу і якості послуг української компанії.
Ми продовжуємо спецпроект «Моя робота - телеком» - про те, що стоїть за високою швидкістю роботи інтернету і стабільністю каналів зв'язку. Наступний герой нашого проекту - Руслан Осипов, керівник управління будівництва та експлуатації мереж телеком-компанії GigaTrans. Руслан розповів про складнощі в своїй роботі, щоденних перемогах, згуртованості команди і людський фактор.
Про шлях в професію
Моя професія і покликання - будівельник кабельних мереж зв'язку. Я закінчив Київський національний університет технологій та дизайну за спеціальністю «інженер-механік». Над вибором професії надто не замислювався: період кінця 80-х-початку 90-х був досить «сумбурним», коли для роботодавця було важливіше, чи є у співробітника диплом про закінчення будь-якого вузу, ніж його професійні навички. Адже, крім профільних знань, університет вчить працювати з інформацією, в тому числі розвиває вміння системного пошуку.
Під час навчання я зрозумів, що грамотна людина з ентузіазмом і конкретною метою може освоїти практично що завгодно, тим більше при сучасних засобах інформації.
Моя подальша історія становлення в професії складалася традиційно: я починав з позиції рядового кабельщика в невеликій компанії підрядника. Вона займалася будівництвом кабельних споруд для тільки що з'явившихся на ринку операторів, а також виконувала замовлення «Укртелекому». За 9 років я пройшов весь шлях від кабельщика до технічного директора. Працював в різних компаніях, де познайомився з організацією як малого бізнесу в сфері телекому, так і великих підприємств.
Близько 5 років тому я змінив роботу в одній з компаній-гігантів на GigaTrans, невелику команду з цікавими перспективами. До сих пір впевнений в тому, що зробив правильний вибір.
Про відмову від рутини
На той час GigaTrans був скромною телеком-компанією зі штатом в два десятка осіб. Але мене дуже привабила можливість відбудувати всі процеси практично з нуля. На посаді технічного директора в попередній компанії я міг приділяти собі набагато більше уваги, роздаючи завдання підлеглим. Але рутина, бюрократія і відсутність людського фактора поступово зводили нанівець моє бажання ходити на роботу. Внутрішній дослідник перетворювався в передавача завдань від одного відділу до іншого, і не було ніякого стимулу до професійного та особистісного розвитку.
У GigaTrans я можу розвиватися сам, допомагати рости людям і компанії, із задоволенням займаючись улюбленою справою.
Про людський фактор
Сьогодні штат нашої групи компаній, до складу якої входить телеком-оператор GigaTrans, дата-центр GigaCenter і хмарний провайдер GigaCloud, виріс до 100 чоловік, з яких близько половини - технічні фахівці. З'явилася розвинена інфраструктура мережі і, як наслідок, рутинні процедури в роботі. Але процеси при цьому залишаються досить гнучкими і динамічними.
Так, окремий співробітник може стати ініціатором глобальних змін, переосмислення старих ідей і джерелом експериментів. Дуже часто в дискусіях з колегами ми знаходимо нестандартні рішення. Крім того, ми не «застряє» в потоці нарад. Зустрічаємося не заради дотримання формальностей, а тільки тоді, коли виникає реальна необхідність прийняти серйозне рішення.
Про робочі задачі
На плечах нашого відділу, який складається з 15 осіб, - повний цикл будівництва кабельних споруд, підключення клієнтів, регламентні і ремонтні роботи. Ми проектуємо мережі, тестуємо системи колективного доступу та волоконно-оптичні лінії зв'язку (ВОЛЗ), проводимо дослідження, ведемо роботу з заявками та дозвільною документацією, будуємо провайдерську мережу. Найбільше зусиль затрачається на підготовку необхідних паперів, а фізична реалізація становить близько 10% всього часу і зусиль.
Крім організації робіт і контролю, в мої обов'язки як керівника входять стратегічне планування і розвиток телекомунікаційної мережі. Постійно вивчаю ринок Києва і України, досвід закордонних колег, щоб орієнтуватися в тому, що і як будувати, стежу за ціновою політикою, технологіями, аналізую перспективність тих чи інших напрямків IT-бізнесу. Постійно взаємодію із співробітниками інших відділів, щоб відстежувати наші короткострокові цілі і вектор розвитку всієї компанії.
Безпосередньо в спілкуванні з клієнтами наша команда включається тільки на етапі будівництва або ремонту: на майданчику, як правило, присутній технічний представник замовника, який спостерігає за виконанням і фіксує якісне завершення робіт.
Про типовий робочий день
Завжди з вечора готую список завдань для себе і команди на наступний день. Іноді вдається дотримуватися запланованого протягом декількох днів.
У нашій роботі завжди присутня значна частка непередбачуваності. Робочі процеси часто ускладнюються через законодавчі нюанси, погодні умови, неефективну комунікацію з дозвільними інстанціями або людський фактор.
Про професію очима дитини
Тому малюкові, який вже бачив стаціонарний комп'ютер або роутер, я б розповів про свою професію так: «Це трубочка, яка виходить з комп'ютера або коробочки з антенами і кольоровими вогниками (роутера), тягнеться через усе місто до великої бочки з інтернетом. Відважні, розумні і безстрашні чоловічки прокладають ці трубочки по всьому місту, країні і іноді навіть через океани. Один з цих чоловічків - це я » (усміхається).
Про виклики та монополію на ринку телекому
99% кабельних споруд прокладаються в телефонній каналізації, яка належить найбільшій і найстарішій компанії-монополісту. Тільки вона оформляє дозвільну документацію на проекти, дозвіл на виконання робіт, технічні умови, договори оренди тощо. Все це регламентовано певними термінами, які часто не дотримуються в бюрократизованій системі.
На ринку йде серйозна боротьба між монополістом та іншими операторами за комерційно цікаві об'єкти. Тому ми шукаємо альтернативні легальні шляхи для підключення клієнтів. Наприклад, вибудовуємо мережу по стінах і стовпах, щоб не використовувати каналізацію.
Люди по-різному ставляться до того факту, що ми прокладаємо мережу на їх стіні. У кожному разі вирішуємо ситуацію по-різному і домовляємося, виходячи з обставин. Іноді, щоб прокласти кабель, вистачає доброзичливого діалогу, іноді потрібно укласти договір, іноді допомогти або зробити щось корисне для людей. Було в нашій практиці і таке, що доводилося буквально вмовляти мешканців будинку прокласти наші кабелі, так як не було іншої фізичної можливості провести мережу.
За всю історію компанії ми не «підкорили» тільки дві адреси. Але ми змогли «зайти» в будівлі через партнерські мережі.
Про складності та перемоги
Ми співпрацюємо приблизно з двома десятками інстанцій, які видають ордери для будівництва кабельних мереж і самої каналізації. Потрібно узгоджувати дії з тими, у кого є свої комунікації під землею: «Київводоканалом», «Київгазом», «Київенерго» і безліччю інших підприємств.
Спілкування з ними - завжди нелегкий процес, так як всі подібні організації досить закриті і не дуже оперативно реагують на запити. Але моя професія вчить, що питань, які неможиво вирішити не буває. Завдяки нашому досвіду ми змогли вибудувати схему необхідних погоджень так, що весь процес займає 2-7 днів.
Про бажання клієнтів та швидкість будівництва
Ми працюємо в тісній взаємодії з менеджерами з продажів, які представляють інтереси клієнтів. Для останніх вкрай важлива оперативність. Тому перед нами часто постає завдання підключити замовника в найкоротші терміни.
Конкуренція на ринку операторів і провайдерів настільки серйозна, що вираз «на завтра» стає буквальним. Можливості для експериментів з ціною теж практично немає - у всіх компаній низька вартість підключення і схожі сервісні збори.
У тих випадках, коли немає фізичної можливості підключити клієнта протягом кількох днів, знаходимо альтернативні рішення. Наприклад, орендуємо частину каналу у дружнього оператора і з часом прокладаємо туди свої мережі. Але такі звернення все рідше, так як наша мережа вже досить добре розвинена.
Про професійні помилки та відкриття
Ціна помилки співробітника нашого відділу залежить від того, на якому етапі її допустили. Сама незначна помилка - помилка в документації, яка може привести до зриву термінів підключення. А недоліки при створенні проекту або в процесі будівництва тягнуть за собою більш серйозні проблеми - відмову клієнта від підключення або серйозне подорожчання робіт.
На щастя, ми завжди знаходили варіанти виходу з проблемних ситуацій, уникаючи таких наслідків. Більш того, іноді миттєве рішення виявлялося краще і практичніше, ніж заплановане.
Бувають випадки, коли через велику кількість замовлень виникає плутанина. Наприклад, клієнта підключають не з того комутатора або техмайданчика - це означає, що ми не можемо надати заявлену швидкість. В такому випадку прораховуємо варіанти вирішення і найчастіше перекомутуємо саму оптичну трасу. Закупівля додаткового обладнання на інший майданчик часто обходиться значно дорожче.
Одного разу завдяки невеликій похибці в даних освоїли нову для нас технологію на виробництві. Через фізичний брак оптичних волокон при побудові мережі наша компанія познайомилася з апаратурою ущільнення каналів. За технологією одне волокно розбивається за спектрами на кілька псевдоволокон, завдяки чому ми отримуємо можливість без додаткових витрат надати потрібний сервіс. І хоча використання такої апаратури можна порівняти з прокладанням нової лінії, це значно знижує ціну будівництва на великі відстані або застосовується як тимчасове рішення, щоб прискорити процес надання послуги.
Про важливі якості та знання
Якщо говорити про професійні знання і навики, то потрібно розуміти основні принципи побудови ВОЛЗ, роботу каналів передачі даних і відповідного обладнання, знати будівельні нормативи і правила. Необхідно орієнтуватися на ринку і номенклатурі матеріалів і технологій. Важливо вміти розбиратися з численною дозвільною, проектною та нормативною документацією.
На позиції керівника необхідно бути стійким до конфліктів і стресів, а також проявляти максимальну відповідальність. Адже іноді доводиться в прямому сенсі слова бігти вночі на місце аварії.
Дуже важливо вибудовувати роботу з колективом: сміливо і справедливо нагороджувати і, навпаки, застосовувати штрафи за потребою. Тоді люди знають, що їх заслуги і ініціативність завжди значимі, вони готові брати на себе відповідальність за свої дії і рішення.
За роки роботи керівником я навчився практично відразу визначати «своїх», близьких по духу людей. Мені, наприклад, дуже не комфортно працювати з тими, хто спочатку відмовляється від усього нового, експериментів і боїться змін незалежно від досвіду, статусу або віку. Ще одне з найголовніших якостей для роботи в команді, яку я дуже ціную, - чесність.
Про сімейність команди
Не втратити задоволення від роботи мені допомагає команда. Я говорю про тих, з ким проводжу 90% робочого часу. Наш відділ - це невелика сім'я однодумців і професіоналів, де відносини виходять за рамки виключно робочих питань. Ми досить часто спілкуємося у вільний час: ходимо в кіно, на спорт, пікніки. Я впевнений, і так і відбувається, що з цими людьми можна здійснювати подвиги і вирішувати складності будь-якого масштабу.
Про отримання нових знань
Особистий досвід, інформація від колег, інтернет - основні джерела нових знань в нашій сфері.
Ще ми обов'язково відвідуємо різні спеціалізовані форуми, де частина тем присвячена будівництву та експлуатації ВОЛЗ. Там зустрічаються продавці, виробники та інші представники телеком-операторів. Ми розглядаємо кейси взаємодії з монополістами або нюанси побудови мережі, нові технології, які забезпечують стійку роботу обладнання.
Про "рокерські" інтереси
Захоплююся рок-музикою з юнацьких часів. Іноді жартома називаю себе розділом «Вікіпедії» про важкий рок: я читаю тематичну літературу, форуми, сайти, дивлюся ТБ-канали, знайомлюся з новими виконавцями і доповнюю інформацію про вже відомих грандів метал-сцени. Часто заздалегідь знаю, що саме розповість провідний FM або інтернет-радіо про когось або щось, якщо мова йде про рок-музику.
Зараз я цілком можу похизуватися хорошими інструментами, а в роки перебудови свій перший інструмент, електрогітару, я зробив сам - з підручних засобів і матеріалів. На ній навіть можна було грати (посміхається).
В офісі, вдома, за кермом або в метро завжди слухаю рок: ця музика підтримує мене в хорошому і бадьорому настрої. А вдома кілька хвилин гри на гітарі роблять будь-які складнощі менш значними.
Про пріорітети та задоволення
В останні роки я намагаюся залишати робочі питання в офісі і максимум часу приділяти сім'ї, книгам, дачі, хобі. Звичайно, виникають різні ситуації і в крайньому випадку мені можуть дзвонити по вечорах або навіть вночі. Але, що б не сталося, я завжди із задоволенням йду додому і з таким же задоволенням на наступний день йду на роботу.
Текст: Олена Колесник
Фото: Поліна Забижко