До списку новин
«Роботи не замінять продавців. Покупці хочуть, щоб їх проблемами переймалися»: директор з IT та інновацій компанії АГРОМАТ Віталій Світельський
12022019
Нові технології змінюють всі сфери бізнесу. Щоб йти в ногу з часом, компанії розвивають свою IT-інфраструктуру, оптимізують бізнес-процеси і висувають нові вимоги до своїх співробітників. Телеком-оператор GigaTrans тримає руку на пульсі інновацій і продовжує спецпроект - «Техносторона бізнесу». Раз на місяць ми публікуємо реальні бізнес-історії наших клієнтів, які розвивають свої компанії за допомогою технологій.
Наступний герой спецпроекту - Віталій Світельський, директор по IT та інновацій компанії АГРОМАТ. Експерт розповів про автоматизацію бізнес-процесів, які ноу-хау допомагають бізнесу залучати покупців, чому роботи не зможуть замінити продавців у магазинах і що чекає сферу рітейлу в майбутньому.
Про «довгограючий» бізнес, автоматизацію та фокусі на персональній пропозиції
- Віталій, ваша компанія - це нішевий бізнес. Розкажіть, будь ласка, які ключові особливості характеризують обрану сферу, і що зараз відбувається на ринку?
- Як ми самі про себе говоримо, наша компанія пропонує клієнтам «одяг для дому». Ключові напрямки - це роздрібні і оптові продажі керамічної плитки, сантехніки, а також кухонь, меблів, освітлювальних приладів, паркету, натурального каменю і сухих сумішей. Незважаючи на вузьку спеціалізацію, один з головних трендів - діджіталізація. Найсильніше він проявляється в таких категоріях товарів, як сантехніка і освітлення. Перш за все, це пов'язано з активним розвитком технологій «розумного будинку».
Багато виробників орієнтуються на цей тренд, оскільки попит зростає. У нашому асортименті також є «розумні» товари. Наприклад, керовані змішувачі, яким по дорозі додому можна дати команду наповнити ванну. Або кухонні інтерактивні стільниці зі вбудованим планшетом, завдяки чому під час готування можна переглядати рецепти або кулінарні шоу.

Все більше компаній в сфері рітейлу приділяють увагу персоналізації, щоб задовольнити конкретного замовника. Це особливо актуально для нішевих компаній.

Тому ми активно розвиваємо набір сервісів, щоб клієнт міг отримати все, що йому потрібно, тут і зараз - від дизайн-проекту до доставки.
Це «довгограючий» бізнес. За нашою статистикою, роздрібний клієнт повертається в наші магазини раз у вісім років: приблизно з такою періодичністю люди роблять ремонт. Це великі фінансові витрати, тому вони готуються, вибирають, зважують всі «за» і «проти». А ми, в свою чергу, повинні запропонувати як можна більше сервісів, щоб клієнт хоч через вісім років, але повернувся саме до нас, і за цей час порекомендував компанію багатьом знайомим.
- А конкуренція?
- Так, наш ринок - висококонкурентний. І боятися потрібно не тільки великих гравців. Найнебезпечніше - пропустити якісь кардинальні зміни. Історіями про те, як група молодих талановитих людей бере і придумує новий сервіс, який взагалі скасовує необхідність деяких бізнесів, - вже нікого не здивувати. Наприклад, свого часу Uber зробив революцію на ринку таксі, або послуги з доставки ліків, які частково замінюють аптеки. Такі нововведення буквально перевертають ринок з ніг на голову. Тому ми намагаємося брати до уваги навіть сторонні інноваційні ідеї і аналізувати, чи можна їх застосувати і у нас.
- Як змінюються запити клієнтів з розвитком технологій? В чому це проявляється?
- Швидкість передачі інформації кардинально змінює ситуацію. Якщо раніше досить було зробити привабливу експозицію товару і «заманити» клієнта в магазин, то зараз він не хоче нікуди ходити. Людині зручніше подивитися варіанти в інтернеті, відсіяти невідповідні, наприклад, за ціною або дизайну, і прийти з чітким розумінням, що йому потрібно. Наприклад, ми для цього запустили нову платформу - інтернет-магазин і т.зв. сайт-супутник, на якому публікуємо поради експертів, відео та інструкції до товарів, є можливість задавати питання.


Про нові технології в магазинах, чат-ботах і доповнену реальність
- Які нові технології допомагають вам пропонувати потрібний клієнтам набір послуг?
- Зараз ми освоюємо можливості big data («великі дані»). За 25 років у компанії накопичилося багато досвіду та інформації, і ми продовжуємо збирати дані: які товари, в які періоди і у яких покупців користувалися попитом. Все це можна обробляти, щоб формувати прогнози і якісніше, швидше виконувати багато операцій. Наприклад, зараз ми з компанією SMART business працюємо над проектом по автоматизації і створення системи прогнозів для закупівельників: розробляємо модель, і це тільки перший етап.
Майбутнє за омніканальністю, коли клієнт сам обирає спосіб комунікації. Тому ми вивчаємо технології голосової комерції, які дають можливість використовувати голосові команди. Ще у нас запущені чат-боти. Покупці в автоматичному режимі можуть отримати потрібну інформацію про товар, перевірити наявність, дізнатися ціну. До того ж, все це дозволяє зняти навантаження з контакт-центру.

На наших цінниках є QR-код: його можна відсканувати і отримати дані про товар (габарити, наявність, ціна), створювати і зберігати списки бажань. Інформацію про те, що людина просканувала QR-код, отримує менеджер магазину через Telegram-канал. Він може підійти і поцікавитися у покупця, чи потрібна допомога або консультація.

Наша компанія намагається впроваджувати і технології доповненої реальності. Вже зараз у нас є сервіс візуалізації на технологічній платформі нашого партнера компанії Visoft, де є можливість побудови 3D. Наприклад, клієнт хоче побачити, як певна плитка буде виглядати в його інтер'єрі. Наш підрозділ візуалізації може це оцифрувати і запустити з використанням мобільного додатка і VR-окулярів.
- Одна з найбільших проблем усіх ритейлерів - логістика і доставка. Які діджитал-інструменти допомагають у цьому питанні?
- Вважаю, що саме цей напрямок в найближчі роки стане основним «полем битви» всіх магазинів. Клієнт хоче отримати свій товар швидко і безпечно. При цьому нікуди не йти самому, а щоб привезли додому під двері і в зручний час. Але одна справа - доставити піцу, зовсім інше - наші товари, наприклад, плитку або ванну. Це складно правильно і оперативно скомплектувати, упакувати, скласти і погодити маршрут.
Щоб підвищити ефективність логістики, ми розробили систему диспетчеризації доставки: вона автоматично формує оптимальні маршрути з урахуванням дорожньої обстановки, а також прораховує вартість. Водій отримує такий маршрут за допомогою мобільного додатку. Система постійно допрацьовується і масштабується на нові магазини, локації.

Про технологічний розвиток компанії, роботизацію і IT-підрядників
- Щоб впроваджувати інновації, у бізнесу повинна бути готовність до змін. Які ключові етапи розвитку пройшла компанія?
- Історія компанії почалася ще в 90-х роках. Власники планували зробити ремонт в своїх квартирах, але купити красиву плитку в Україні тоді було неможливо, тому вони замовили для себе фуру плитки в Європі. Як нерідко відбувається, друзі і знайомі дізналися про це і почали цікавитися, чи не можна купити товар і для себе. У підсумку самим власникам плитки на ремонт не вистачило - всі продали. Зате прийшло розуміння, які перспективи це відкриває. З Європи в Україну поїхали вже десятки фур, і перший час бізнес ріс, як на дріжджах.
Але на ринку з'явилися конкуренти. Щоб розвиватися далі, в компанії почали вибудовувати систему управління, налаштовувати функції і процеси - від продажів до управління складом. Саме на цьому етапі і почалися перші процеси автоматизації. Це допомогло виділитися на ринку: поки інші продовжували виписувати паперові чеки, тут вже використовували комп'ютерний облік.
Черговий ривок у розвитку стався в 2000-х, коли компанія відкрила для себе можливості роботи з Китаєм - налагодила співпрацю з виробниками, які пропонують продукцію відмінної якості за доступними цінами. Тоді ми розробили і впровадили власну ERP-систему, яка дозволила стрімко масштабувати бізнес і задовольнити потреби клієнтів.
Два роки тому у нас в АГРОМАТ почався великий проект по ребрендингу і впровадженню нових стандартів якості.

- Як ви вважаєте, чи зможуть роботи замінити якісь категорії ваших співробітників?
- При своєму прагненні все автоматизувати, поки що для нас дуже важливий людський фактор. Наприклад, на технологічній виставці CEBIT 2018 у Ганновері я бачив вашу улюблену модель робота - Пеппера (Pepper), який може пропонувати товари і навіть торгуватися.
Але наші менеджери - не просто продавці. Вони повинні вміти і знати набагато більше. Їм важливо розбиратися в дизайні, архітектурі і навіть психології, щоб повністю розуміти клієнтів, перейматися їхніми проблемами і якісно консультувати. До того ж, ми багато працюємо над створенням спільноти для професіоналів. Здається, саме в нашому магазині в робочий час найвища концентрація архітекторів і дизайнерів на квадратний метр. Робота з ними також вимагає участі компетентних менеджерів.

При цьому ми автоматизуємо всі процеси, якими технології можуть управляти ефективніше, ніж людина. Наприклад, це система управління складом і транспортом, повний перехід на електронний документообіг. Але іноді виникає інша проблема: до цього готові далеко не всі клієнти і навіть дилери. У нас велика дилерська мережа. Для багатьох з них «електронний цифровий підпис» до сих пір звучить, як лайка. Проте, ми впевнені, що переваги таких рішень очевидні, тому продовжимо працювати в цьому напрямку.
- Для тих чи інших завдань ви залучаєте IT-підрядників. Один з них - компанії групи GigaGroup, до складу якої входять телеком-оператор GigaTrans, комерційний дата-центр GigaCenter і хмарний провайдер GigaCloud. Як довго ви співпрацюєте, і чому зупинили свій вибір на цій компанії?
- Ми працюємо майже рік.
Коли ми планували запуск двох проектів - e-commerce і CRM, то розуміли, що у нас виникне потреба в серверних потужностях. Причому на різних етапах проектів ця потреба буде тільки збільшуватися.

- Які сервіси та продукти GigaCloud і GigaTrans ви використовуєте?
- У компанії GigaTrans ми орендуємо два «темних» оптичних канали. Це дозволяє налагодити високошвидкісний зв'язок між нашими двома майданчиками і дата-центром провайдера із застосуванням тільки комутуючого устаткування. До того ж, це дає нам можливість розміщувати критичні дані в одному з дата-центрів ЄС, передаючи по високошвидкісному L2 каналу.
У компанії GigaCloud ми орендуємо віртуальні хмарні ресурси і набір сервісів hybrid cloud (в тому числі і хостинг наших веб-сайтів). Так ми закриваємо ще питання надійності і безпеки: це оптимальне рішення, коли всі системи об'єднані в рамках одного периметра.

Хмарні технології дозволяють нам швидко запускати наші проекти: не потрібно проводити тривалі процедури із закупівлі обладнання, можна легко впроваджувати свіжі ідеї, розгортати т.зв. «пісочниці» для безпечного тестування своїх розробок, швидко змінювати інфраструктуру під наші потреби.
Про структуру, завдання IT і зміну ролей
- Яка структура IT-департаменту в компанії?
- Він складається з п'яти напрямків. Перше - відділ базових IT-сервісів. Це системні адміністратори, які обслуговують серверне та мережеве обладнання. Друге - напрямок розробників, які створюють програмний продукт. Третє - відділ підтримки користувачів. Четверте - контакт-центр. І п'яте - відділ телекомунікацій, який займається інженерним супроводом відкриття нових магазинів і інших об'єктів групи компаній АГРОМАТ. Також у нас є фахівець, який відповідає за інформаційну безпеку.
- Яка роль і відповідальність IT-директора?
–- Крім безпосереднього управління департаментом, завдання IT-керівника - постійно бути в контакті з бізнесом і його клієнтами. В мою зону відповідальності входить реформування IT-процесів і систем, безперервний пошук можливостей для автоматизації, створення нових сервісів, щоб компанії ще більш якісно обслуговували клієнтів.
- Як з розвитком технологій змінюється ваша робота, в тому числі і взаємодія з командою?
- Технології змінюють, перш за все, комунікації. Вони дають можливість завжди бути на зв'язку і в одному інфополі. Грубо кажучи, якщо завтра я не прийду на роботу, співробітники взагалі можуть це не помітити. Я завжди залишаюся «включеним» в усі комунікації в департаменті.


Щоб вирішувати оперативні питання, нам з командою зручно спілкуватися в декількох групах Telegram. А щоб ставити завдання, відстежувати їх статус і розподіляти пріоритети, ми користуємося спеціальними task-додатками. Це набагато простіше і швидше, ніж класичні планерки і листування.
Про безпілотну доставку, розпізнавання осіб та інших трендах майбутнього
- Яких інновацій варто чекати в майбутньому у вашій сфері?
- Перш за все, технологічні новинки торкнуться доставки - спроб будь-якими способами задовольнити запит клієнта на швидкість і якість. Зараз це може прозвучати нереалістично, але я не виключаю, що на українському ринку незабаром може з'явитися безпілотна доставка, наприклад, за допомогою дронів.
Міжнародні ритейлери розвивають інструменти, щоб ідентифікувати клієнтів і готувати для них персональні пропозиції. Так, вже сьогодні в деяких магазинах можуть визначати особу покупця і відправляти йому повідомлення про те, де знайти цікаві для нього товари.
Ще ми вивчаємо такий популярний в ритейлі тренд як розпізнавання осіб. Наприклад, в наших магазинах є лічильник відвідувачів: ми фіксуємо кількість людей, які відвідали магазин за певний період. Але ж можна аналізувати не тільки чисельність. Емоції людей - дуже важливий фактор в продажах. З яким настроєм людина зайшла в магазин, після якої секції або спілкування з яким менеджером воно змінилося, в якому стані він пішов і т.д.
Текст: Катерина Маевская
Фото: Татьяна Скуфинская