Нові технології змінюють всі сфери бізнесу. Щоб йти в ногу з часом, компанії розвивають свою IT-інфраструктуру, оптимізують бізнес-процеси і висувають нові вимоги до своїх співробітників. Телеком-оператор GigaTrans тримає руку на пульсі інновацій і продовжує спецпроект - «Техносторона бізнесу». Раз на місяць ми публікуємо реальні бізнес-історії наших клієнтів, які розвивають свої компанії за допомогою технологій.

Наступні герої спецпроекту - Віталій Верещагін і Олександр Назарчук, директор і начальник відділу інформаційних технологій компанії «Капарол Україна». Концерн DAW, куди вона входить, - системний лідер інноваційних технологій в сфері будівельних покриттів і рішень для теплоізоляції фасадів. Продукцію компанії використовували для оформлення безлічі значущих об'єктів країни - як пам'яток архітектури, серед яких Софійський собор, Андріївська церква та дзвіниці Києво-Печерської лаври, так і сучасних житлових комплексів і спортивних споруд, наприклад, НСК «Олімпійський».

Експерти розповіли, яка роль технологій на ринку будівельних покриттів, як можна поліпшити роботу співробітників за допомогою автоматизації і як IT-відділ з сервісного департаменту перетворюється на повноцінного бізнес-партнера.

Як український бізнес випередив європейський по технологіям

- Які тренди характеризують сучасний ринок будівельних покриттів, а також технологій теплоізоляції?

Віталій Верещагін: Основний світовий тренд - рух до безпечних для здоров'я рішень. На жаль, у людей в нашій країні питання турботи про здоров'я тільки набирають актуальність. Тому в рамках нашого проекту «дихай на повну» ми підвищуємо рівень знань про вплив тих чи інших матеріалів на організм.


Олександр Назарчук: Також в Україні зараз є зростаючий тренд енергозбереження. В останні роки українці все більше відносяться до утеплення своїх будинків як до інвестицій, а не витрат. До людей приходить розуміння, що краще один раз вкласти гроші в термомодернізацію, ніж щозими переплачувати за комунальні послуги. А якщо мешканці об'єднуються в ОСББ і замовляють теплоізоляцію всього будинку, вони можуть претендувати на кредит від держави за пільговими умовами.

- Скільки зараз людей працює у вашій компанії? Як українське представництво компанії розвивалося з моменту старту роботи?

Віталій Верещагін: В українському представництві працює більше 320 співробітників. Всього в Європі - близько 7 000 співробітників.

Бізнес в Україні почали в 1996 році. Перший час німецька материнська компанія поставляла продукцію тільки за прямими контрактами. Офіційне дочірнє підприємство «Капарол Україна» зареєстрували через сім років - у 2003-му, вклавши інвестиції в організацію локального сервісу для партнера.

У 2008 році ми запустили власне виробництво в Дніпропетровській області, яке постійно розширюємо. Наприклад, з 2015-го, крім фарб, шпаклівок і штукатурок, випускаємо ще й екологічні лаки, емалі. А з цього року почали виробляти будівельні суміші для систем теплоізоляції.

Олександр Назарчук: Ще одним важливим етапом нашого розвитку став запуск нового бренду Krautol в 2014-му, який представляє матеріали за демократичними цінами. Так ми «вийшли» в новий сегмент і показали успішний кейс для інших європейських представництв компанії.




- Які ключові зміни з точки зору технологій пройшов Caparol Україна за 22 роки роботи. Які з них ви вважаєте найефективнішими?

Олександр Назарчук: Найбільшим проривом стало впровадження єдиних ERP- і CRM-систем. Тепер ми всі «живемо» в одному інформаційному просторі. Завдяки цьому кроку спростили обмін інформацією між різними департаментами компанії.

Також вдалим рішенням була своєчасна міграція в «хмару». Як результат - істотно скоротили витрати на обслуговування фізичних серверів. До речі, материнська компанія на цей крок все ще не наважилася. Ми пишаємося, що український офіс за технологіями випереджає інші європейські підрозділи компанії. Цього вдається досягти за рахунок гнучкості, яку ми можемо собі дозволити, так як українське представництво - порівняно невеликого розміру.

Навіщо потрібні технології в «нецифровому» бізнесі

- Які ключові завдання вирішують технології у вашій бізнес-сфері?

Віталій Верещагін: Якщо говорити про нашу продукцію, то лакофарбові матеріали, як правило, не купують онлайн. Поки що в Україні до цього не готові.

Вибрати фарбу - не така вже й проста задача: клієнти найчастіше вибирають ступінь глянцю і колір вживу, щоб бути впевненими в результаті, консультуються з фахівцями. Тим більше, велика частина нашого бізнесу працює в b2b-сегменті. Тому за допомогою технологій ми в основному не продаємо, а даємо супровідний сервіс.

Наприклад, у нас є додаток Spectrum, яке розробляє материнська компанія. З його допомогою клієнти можуть сфотографувати і побачити, як будуть виглядати різні кольори, обрати найбільш оптимальну обробку інтер'єру або фасаду.




Олександр Назарчук: Щоб спростити роботу з партнерами, ми впровадили електронний документообіг. Наскільки я знаю, ми єдина компанія в нашій сфері, яка підписує договори з контрагентами за допомогою електронного цифрового підпису (ЕЦП). Таким чином нам вдається економити час на пересилку паперових документів.



- Яка глобальна роль IT-інструментів у вашому бізнесі?

Олександр Назарчук: Ключове завдання технологій в «нецифровому» бізнесі - автоматизувати рутину і знизити собівартість бізнес-процесів. Головне, щоб вартість автоматизації не перевищувала ефект від її впровадження.

Наприклад, пара скриптів допомогла нам оптимізувати транспортну логістику і роботу зі складом, обчислити «вузькі» місця ланцюжка постачання. Ми заощадили 60 людино-годин на тиждень за рахунок автоматичного підбору постачальника та прорахунку доставки в залежності від деталей замовлення і точок маршруту.

- У місії вашої компанії закладена і турбота про навколишнє середовище. Як і які технології допомагають позитивно впливати на екологію?

Віталій Верещагін: Будь-яка фарба містить леткі органічні речовини, які з часом відокремлюються від покриття і неминуче потрапляють в навколишнє середовище. Ми стежимо, щоб концентрація цих елементів у продукції була мінімальною. Дотримуємося показників, які в 30 разів менше, ніж норми, встановлені європейським законодавством.

Якщо говорити про технології, то фахівці R & D департаменту концерну DAW постійно досліджують хімічні сполуки, щоб зменшити виділення шкідливих випарів. Для цього вони використовують передове обладнання і програмне забезпечення, щоб працювати з великим об'ємом даних. Прикладом таких інновацій - абсолютно екологічні продукти з відновлюваної сировини нашої лінійки CapaGeo.

Олександр Назарчук: Також в Європі вже популярно виробляти утеплювач з конопель. Це органічна сировина, а значить - результат виходить екологічно безпечним. Такі заводи відкрили на території Австрії.


Як «хмара» допомагає скоротити витрати на інфраструктуру

- Ви розповідали, що одне з кращих IT-рішень компанії - перехід в «хмару». Зараз ви використовуєте хмарні сервіси оператора GigaCloud? Чому вирішили зупинити свій вибір саме на цій компанії? Чим зацікавила їх пропозиція?

Олександр Назарчук: До GigaCloud ми обслуговувалися в іншого «хмарного» провайдера, але нас не влаштовував їх SLA, тобто угода про рівень обслуговування. Ми вели з ними переговори, розповідали про наші потреби, але, на жаль, нас не почули. Тоді ми прийняли рішення розглядати інших IT-підрядників.

Серед всіх операторів GigaCloud привернув нашу увагу тим, що в компанії прислухалися до наших запитів і стали шукати рішення разом з нами. Ми спільно оптимізували нашу інфраструктуру і мінімізували наслідки ризиків. І я впевнений, що, якщо ми захочемо розширювати систему, впроваджувати нові рішення, ми можемо повністю розраховувати на підтримку цього провайдера.




Додам, що дуже приємно, коли підрядник бачить в замовника не тільки гроші і виконує свою роботу формально, а відноситься як до партнера і щиро намагається допомогти.

- Які бізнес-завдання вам потрібно було вирішити, що ви вирішили шукати IT-підрядника? Які сервіси оператора використовуєте зараз?

Олександр Назарчук: Наша інфраструктура знаходиться в «хмарі», а тому критично важливо, щоб все працювало безперебійно і надійно. Не можна допустити, щоб клієнти зазнали втрат через те, що якісь сервіси Caparol будуть недоступні.

Що стосується послуг провайдера, то ми орендуємо «хмару» GigaCloud, також налаштували резервування ключових даних і рознесли їх і наші послуги по віртуальним машинам. Це вкрай потрібне бізнес-рішення, яке допомагає знизити ризики втрати даних. До того ж, якщо трапляється будь-який форс-мажор, то відновити одну віртуальну машину простіше і швидше, ніж всю інфраструктуру. Також зараз ми переглядаємо нашу серверну архітектуру. Для цього залучаємо інженерів GigaCloud в якості консультантів.

- Також ви використовуєте сервіси GigaTrans. Що це дає вашому бізнесу, які завдання вирішує?

Олександр Назарчук: В GigaCloud нам запропонували скористатися послугами компанії GigaTrans для побудови каналів зв'язку. Ми погодилися: за рахунок того, що суміжні послуги надають компанії однієї групи, підвищується безпека з'єднань. А це величезна перевага для бізнесу. Крім цього, телеком-провайдер допоміг нам організувати відеоспостереження наших торгових точок. Ми задоволені, що тепер можемо контролювати онлайн все, що відбувається в магазинах.




 - Зупинимося докладніше на хмарних продуктах. З чого ви почали впровадження проекту? Наскільки швидко ваш проект розгорнули в «хмарі» GigaCloud?

Олександр Назарчук: Міграція зайняла близько двох місяців. На мій погляд, це досить оперативно. Компанія працює шість днів в тиждень, тому все переносили ночами в будні дні і по неділях. Також на кілька днів припали травневі свята - так що ми скористалися і додатковими вихідними, коли можна собі дозволити на деякий час зупинити доступ до сервісів.

- У чому, на вашу думку, перевага «хмар» в порівнянні з традиційною IT-інфраструктурою?

Віталій Верещагін: Ми - не IT-компанія, і утримання власної IT-інфраструктури змушує нас відволікатися від основного напрямку бізнесу. Коли ми перейшли в «хмару», то змогли оптимізувати витрати на обслуговування і планове оновлення серверів, розвантажити системних адміністраторів.

Олександр Назарчук: В цілому нам вдалося скоротити витрати на інфраструктуру приблизно в 10 разів. Натомість ми отримали гнучкість. По-перше, нам більше не потрібно витрачати гроші на «залізо», яке, по суті, не було для нас активом. Воно старіє і вимагає заміни кожні п'ять років. По-друге, ми звільнилися від ряду клопотів за змістом устаткування. Нам вже не потрібно витрачати власні ресурси на енергопостачання, охолодження і забезпечення фізичної безпеки серверних стійок.



 - Як впровадження технологій вплинуло на бізнес-модель вашої компанії? Чи з'явилися якісь переваги для клієнтів? Чи змінило це роботу співробітників компанії?
 
Віталій Верещагін: Технології допомагають нам перетворити IT-відділ з сервісного департаменту в повноцінного бізнес-партнера. Тепер фахівці витрачають час не на підтримку рутинних процесів, наприклад, обслуговування серверів, а на інновації та створення додаткової цінності для компанії і клієнтів.



Наприклад, IT-відділ впровадив єдині облікові системи, і це дозволило зібрати масив даних для аналізу ефективності наших бізнес-процесів. Ми побачили деякі «вузькі» місця - як виявилося, у нас була непрозора схема розрахунку знижок, і це вводило клієнтів в непорозуміння. Виправити її виявилося не важко, але без допомоги IT-фахівців ми б просто не виявили цю проблему.

Як оптимізувати бізнес і виробництво за допомогою роботизації

- Якщо говорити в загальному про ту сферу, в якій працює компанія, - то, як вона змінюється під впливом технологій?

Віталій Верещагін: З точки зору інформаційних технологій сфера будівельних покриттів змінюється повільно. Мабуть, в Україні глобальних змін поки немає. В основному технології впливають на збільшення довговічності матеріалів та їх декоративний ефект. Наприклад, в нашому асортименті є продукти на основі технології нано-кварцовою решітки (NQG). Вона забезпечує більший термін служби, високу світлостійкість покриття і ефект самоочищення.

- Зараз багато говорять про роботизацію. Як ви вважаєте, яких фахівців у вашій сфері можуть замінити роботи?

Віталій Верещагін: Я впевнений, що роботи поступово візьмуть на себе всі рутинні операції. Наприклад, це стосується роботи на складі. Але важлива ремарка: перш за все, роботизація цікава і вигідна великим компаніям, для яких впровадження робота зможе окупитися в доступні для огляду терміни. За допомогою технологій вони скорочують до 70% персоналу на виробництві.

Для невеликих компаній використовувати ручну працю в більшості випадків дешевше. Одна з причин - універсальність співробітників. Особливо це стосується України, де зарплати працівників поки що нижче, ніж в Європі.


- Що можна автоматизувати в роботі бізнесу у вашій сфері? Що у вашій компанії вже автоматизовано?

Олександр Назарчук: Можна оптимізувати, наприклад, роботу на складі, тонування, оплату товарів, документообіг з партнерами, доставку. Будь-які процеси, де є встановлені алгоритми дій.

Все вищесказане вже так чи інакше реалізовано у нас. При цьому, коли ми впроваджували автоматизацію на складі, то прийшли до висновку, що нам доцільно оптимізувати розстановку продукції з точністю не до кожної конкретної баночки фарби, а до палети. Велика точність просто не потрібна: це збільшує вартість технології, але не підвищує ефективність процесів.

Автоматизація допомагає покращувати продуктивність роботи кожної людини. Коли одна й та сама кількість фахівців починає справлятися з великою кількістю завдань, нам не доводиться постійно нарощувати штат у випадку збільшення обсягів виробництва.

Навіщо ІТ-фахівцям проактивність і творче мислення

- Як змінюються професії і робота співробітників компанії під впливом технологій? Які нові знання, навички, компетенції затребувані?

Олександр Назарчук: Підвищується попит на професіоналів, які можуть вирішувати завдання творчо, думати. Праця таких людей коштує дорожче, але це саме те, що рухає компанію вперед.




Головна якість хорошого фахівця - бажання постійно розвиватися. Тренди і технології змінюються, і якщо сьогодні співробітник демонструє професіоналізм, то без постійного розвитку вже через рік ці навички знеціняться.

Віталій Верещагін: Успіх співробітників все більше визначається їх готовністю змінюватися, вивчати нове, кидати собі виклики, визнавати свої помилки. Якщо у людини цього немає, його дуже скоро «змиють» з ринку праці технології більш амбіціозні колеги.

- Які сучасні програми використовують ваші фахівці? Як вони впливають на їх роботу?

Олександр Назарчук: Для внутрішньої комунікації наші співробітники використовують Telegram. У мессенджері ми автоматизували всі повторювані процеси: налаштували узгодження відпусток і відряджень, підтвердження комерційних пропозицій, розрахунок вартості продукції в залежності від різних параметрів. Це зняло навантаження з менеджерів, підвищило продуктивність їх праці і швидкість відгуку.

Функціонал програми розширили декількома чат-ботами. Наприклад раніше, щоб отримати звіт по тим чи іншим фінансовим показникам, доводилося заходити в корпоративну систему, вводити кілька паролів доступу. Зараз же це можна зробити за допомогою кількох кліків в месенджері.

- Яка структура IT-департаменту у вашій компанії? Скільки людей там працює?

Олександр Назарчук: Кілька років тому ми прийшли до такої структури: у нас є «ядро» IT-команди в офісі - до 5 чоловік. Для завдань з розробки ми залучаємо фрілансерів, з багатьма співпрацюємо регулярно. Набагато вигідніше під певні проекти наймати на часткову зайнятість висококваліфікованих експертів, ніж за ті ж гроші тримати в штаті «середнячків».

А всі глобальні завдання, такі як «хмара» або відеоспостереження в магазинах, ми довіряємо зовнішнім підрядникам.

- Як змінюється наповнення вашої роботи як IT-директора і ваших підлеглих з розвитком технологій?

Олександр Назарчук: Моя робота змінюється в сторону проактивності. Те ж саме відбувається і з командою. Нам уже не треба піклуватися про сервісну сторону - автоматизація дозволила нам вивільнити час для творчих ініціатив. Зараз всі говорять про інновації, але виграє той, хто наважується перейти від слів до справи і впровадити їх на практиці.


- Які розміри інвестицій в IT-інфраструктуру?

Віталій Верещагін: Я не готовий назвати цифри. Але скажу так: останні два роки нам вдається не нарощувати бюджет, при цьому постійно збільшувати кількість цифрових сервісів для наших клієнтів. Як приклад можна привести ту ж саму «хмару». За рахунок цього у нас звільнилися ресурси для реалізації інших проектів, наприклад, згаданий електронний документообіг з партнерами.




- Розкажіть про плани компанії і IТ-департаменту. Куди варто рухатися, враховуючи розвиток технологій?

Олександр Назарчук: У найближчі півроку хочемо провести аудит з безпеки даних. Якщо говорити про глобальні плани: продовжимо оптимізувати процеси в усіх напрямках. Будемо максимально позбавлятися від паперової роботи, яку можна замінити парою скриптів. Це стосується як обміну договорами з партнерами, так і внутрішньої документації - наприклад, оформлення відпусток чи лікарняних.

Щоб впровадити всі ці рішення, важливо правильно налаштувати технологічні процеси. В цьому і полягає головний виклик для професіоналізму IT-директора.



Текст: Валентина Донченко

Написати нам

Від 2 до 500 симв.